lördag 13 mars 2010

Den nya lägenheten

Jag har bott i nya lägenheten i 4.5 månader nu, men de första 4 månaderna var rätt händelselösa i inredningssynpunkt. Jag ställde in möblerna, mosade in alla prydnadssaker i bokhyllan och lät det stå.
Jag trivs väldigt väldigt bra i den här lägenheten, den är nästan perfekt faktiskt. Den är mindre och saknar kök, men ack sådan braig och trevlig planlösning :-)
Lägenheten är dock ordentligt nergången, och under våren ska jag få alla väggar omtapetserade, alla tak ska målas, alla luckor ska bytas, bänkskivor och spis ska bytas, och så är det ett helt gäng mindre saker som också ska åtgärdas, typ trasiga lister, droppande kranar, trasiga lås mm.
Och det är mycket därför jag inte engagerat mig något i inredningen än. Det, samt brist på tid och pengar :-)
Men nu i mars har lägenheten besiktigats igen och jag har fått välja tapeter, bänkskivor mm, och renoveringarna kan börja så snabbt som om 2-3 veckor. Detta har även sammanfallit med att min nya säng har anlänt och jag har tack vare det kunnat göra vissa trevliga ommöbleringar.
Så, nu har det börjat röra på sig ordentligt här hemma, och jag är full av inspiration och förväntningar :-)
Och fram tills alldeles nyligen har jag egentligen inte haft en aning om vilka färger det skulle bli på väggarna, eller riktigt i vilken riktning jag skulle styra det hela. Men jag tror jag vet det nu :-)

Men först en liten tur genom lägenheten som den sett ut november-februari.


Det första man ser när man kommer in. Sofforna passar inte, är för klumpiga. Och taklampan är bara provisoriskt uppsatt.

Sett från soffan längs kortväggen.

Tv-bänken måste bytas ut, och Indianen ska kanske inte stå just där.

Vardagsrummet sett från matbordet.

Matsalsgruppen
Bredvid ligger köket. Eller kokvrån som det ju egentligen är. Men det är en väldigt o-vråig vrå :-) Köket känns luftigt och trevligt.
Sett från köket. Och längst bort är balkongdörren.
Ett väldigt mörkt kort på köket :-)
Köket sett från hallen. Det går i en vinkel och binder ihop hallen med stora rummet.
Längre ner i hallen. Ytterdörren är bredvid linneskåpet.
Och till vänster bredvid
lila spegeln är det öppet in till stora rummet.
Hallen. Jätteombonat och inbjudande. Inte. Har inte ens kommit mig för att sätta upp krokar eftersom allt måste ner vid omtapetseringen ändå. Och ja, det är samma skohylla/bänk som i förra lägenheten, men den har nu blivit kortare :-)
Det allra första som gjordes när jag flyttade in var att den ordinarie trista hatthyllan skruvades ner och linneskåpet tog dess plats.
Badrummet har fuuula plastväggar (ser dock att det inte riktigt framgår på denna bild,
de är mycket fulare i verkligheten..), men golvet är rött och det är ju alltid trevligt. Det finns även fläckar med golvvärme, lyxigt värre :-P

Sovrummet har också hysteriskt fula väggar. Och är dessutom väldigt tomt och känns omöblerat (och återigen, det ser bättre ut på bilden än vad det är i verkligheten). Och taklampan är högst provisorisk, den är väldigt bländande.
Och som sagt, i bokhyllan har jag tryckt in så gott som alla prydnadssaker. Och böcker och tidningar. Och smålampor. Och lite annat :-P

1 kommentar:

Anna sa...

Kommer säkert bli jättefint, när du har fixat färdigt! =) gillar dina kitschiga detaljer.